Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SYON621.195405EPIDEMIYOLOGYZorunlu123
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
The aim of the course is; to teach epidemiology and fundamental concepts associated with epidemiology, to give the students basic information about classification of the epidemiological research, to provide the basic knowledge about epidemiological research designs to give the students basic information about most common errors at epidemiological research technics to teach health level criteria (percent, speet, rate etc.) to equip students with the knowledge and skills of calculate the fundemantel statistic teaching the basic epidemiological information students' will need.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Turgut ŞAHİNÖZ
Öğrenme Çıktıları
1To have the knowledge about Epidemiology
2To have the knowledge about fundamental concepts associated with epidemiology
3Effectively be able to know the classification of the epidemiological research
4Demonstrate the ability to make the epidemiological research designs
5To have knowledge about the health level criteria and to calculate the fundemantel statistic such as percent, rate.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Introduction to the epidemiology and its historical progress, the general principles of epidemiology, epidemiological research designs, the data source, the planning of epidemiological approach,
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Introduction to epidemiology and general concept
2Epidemiological research design
3Observational study Desciriptive study
4Cross-sectional study
5Case report and case series
6Case-control study
7Discussion of homework
8Midterm exam
9Cohort study
10Experimental/interventive study
11Methodological study
12The concept of course in epidemiology
13The epidemiology of infectious diseases Epidemiological investigation of epidemics
14Epidemiological data sources Epidemiological criteria determining health level
15The planning of epidemiological research Discussion of homework
16Final exam
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Tezcan S; Epidemiyoloji. Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi. Hacettepe Sağlık Vakfı Yayın No: 92/1, Ankara, 1992. Bertan M, Enünlü T; Bölge Sağlık Yönetiminde Epidemiyoloji El Kitabı. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı Yayın No: 90/511990, Ankara. Bertan, M. Güler, Ç; Halk sağlığının gelişmesi. Halk sağlığı kitabı. 1995. Ankara. S:1-12. Bonita, R, R Beaglehole R, Kjellström T; WHO-SB, Temel Epidemiyoloji, 2.basım. 2009, ISBN: 978-975-590-284-5, Ankara. DSÖ. Sağlık Raporları. HÜNEE. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırmaları. Hennekens CH, Buring JE; Epidemiology in Medicine, 1987 (Epidemiyoloji) Hitchcock JE, Shubert PE, Thomes SA; Community Health Nursing Caring in Action. Delmar Publishers. 1999. Chapter 11: Epidemiology. S: 225-243. (Epidemiyoloji, Bulaşıcı hastalıklar) SSK; Sağlık İstatistikleri Yıllıkları. Stanhope M, Lancaster J; Community &Public Health Nursing. Fifth Edition. Mosby Publishers. 2000. Chapter 11: Epidemiologic Application. S:227-252. TC Sağlık Bakanlığı. Sağlık İstatistikleri Yıllıkları. TTB; Türkiye Sağlık İstatistik Yıllığı. Türk Tabipleri Birliği (TTB) Yayın No: 001/2000 Ankara. UNDPA. Human Development Reports. UNFPA. The State of World Population. UNICEF Dünya Çocuklarının Durumu Raporları. UNICEF. Ulusların Gelişmesi Raporu.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination111
Final Examination111
Attending Lectures111
Report Preparation2510
Criticising Paper2510
Self Study14798
Individual Study for Mid term Examination3721
Individual Study for Final Examination61060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)202
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1              
ÖÇ2              
ÖÇ3              
ÖÇ4              
ÖÇ5              
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00