Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB592THE METHOLOGY OF ISLAMIC SECTIONSZorunlu115
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Contribute to figure out the existence of sects in the Islamic world with the objective visual examination and the descriptive method of the basic method of science History of Islamic Sects by an objective approach.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assoc. Prof. Mehmet Kenan SAHIN, Arş. Gör. Samet KARAHÜSEYİN
Öğrenme Çıktıları
1Knows about the metodhic problems of the science of history of the Sects
2Knows the basic elements necessary to recognize Sect
3Evaluate ideas and dates of sects in the context of time and space
4Knows ideas and dates of Sects within the framework of ideas and events.
5Knows basic sources and problems of having information about Sects
6
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Intellectual, political, religious, and cultural factors which are prepared the birth of sects and impact of the human; First political and theological differentiation process in understanding of religion and basic causes
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1A general look at the problem of the method in historical science of Sects
2Historical and descriptive methods
3Analysis and comparison method
4Critical analytical method
5Defensive and rejectionist method
6Problem of Sects naming
7Problem of classifying Sects
8EXAM
9Problem of the reliability of the sources
10The problem of sects is not only theological structure
11The problem of Historical and the legendary people and personalities
12The problem of connectivity sects to the period of the Prophet
13The problem of ideas becomes anonymous
14The problem of determining the views of sects
15The problem of contacting opinions to event in views of sects
16FINAL EXAM
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1 Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdîİslâm Mezhepleri, İzmir 2004. 2 İrfan Abdülhamid, İslâm'da İtikâdîMezhepler ve Akâid Esasları (trc. M. Saim Yeprem), İstanbul 1983. 3 M. Ebu Zehra, İslâm'da Siyasî, İtikâdîve FıkhîMezhepler Tarihi (trc. Sıbğatullah Kaya), İstanbul ts. 4 Bekir Topaloğlu, Kelâm İlmi: Giriş, İstanbul 1993. 5 Abdulkahir el-Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar (trc. E. Ruhi Fığlalı), Ankara 1991. 6 Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. 7 DİA, Mezhep, c. 29, s. 526-542.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination111
Final Examination111
Attending Lectures14342
Self Study14342
Individual Study for Mid term Examination4312
Individual Study for Final Examination6318
Reading12224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)140
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17
ÖÇ1    5            
ÖÇ2    5            
ÖÇ3    5            
ÖÇ4          5      
ÖÇ5          5      
ÖÇ6                 
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00