|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TAEZ3052018336 | DİLBİLİMİ | Zorunlu | 3 | 5 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Öğrencilerin, dil biliminin temel kavramları, dile yaklaşım şekilleri, dil bilimine yön veren şahsiyetler ve bunların çalışmaları, dilin betimsel boyutu ve kullanım özellikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. İlker AYDIN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Genel dil bilimi ile ilgili temel konuları kavrayabilme
| 2 | Genel dil bilimi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayabilme ve onlardan faydalanabilme
| 3 | Dil biliminin dilbilgisinden farklı yönlerini kavrayabilme
| 4 | Dile, dil bilimci yaklaşımı gösterebilme
|
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Dil bilim kavramı ve dil bilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dil bilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb. ) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edim bilimsel çözümlemelerin de yapılması. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dil biliminin tanımı, kapsamı, konuları, diğer bilim dallarıyla ilişkileri | | | 2 | Dil biliminin tarihçesi, dünyadaki yeri | | | 3 | Dil biliminin dalları (ses bilim, biçim bilim, sözcükbilim, tümce bilim, anlam bilim, sözlük bilim, bürün bilim) | | | 4 | Dil-düşünce ilişkisi, dil ve iletişim | | | 5 | Dil biliminin türleri (genel dil bilim, yapısal dil bilim, tasviri dil bilim, üretici dönüşümsel dil bilgisi vb.) | | | 6 | Ferdinand de Saussure ve yapısal dil bilimi. Saussure’ün dil-söz ayrımı | | | 7 | 20. Yüzyıl dil bilim okulları ( Kopenhag Okulu, Prag Okulu, Amerikan Okulu vb.) ve bunların temsilcileri (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) | | | 8 | Gösterge biliminin temel kavram ve ilkeleri | | | 9 | Ara Sınav | | | 10 | Gösterge kavramı ve özellikleri ( gösteren, gösterilen, gönderge, göstergenin nedensizliği, göstergenin çizgiselliği, göstergenin değişmezliği-değişebilirliği) | | | 11 | Dil biliminin çağdaş kuramları, Noam Chomsky ve üretici dönüşümsel dil bilgisi | | | 12 | Noam Chomskynin edinim- kullanım kuramı | | | 13 | Dil bilimsel metin çözümlemesi | | | 14 | Dil bilimsel metin çözümlemesi | | | 15 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | KIRAN Z. 2002 Dilbilime Giriş. Seçkin, Ankara.AKSAN D. 2003 Her yönüyle Dil Ana çizgileriyle Dilbilim, TDK, AnkaraRecommended ReadingVARDAR B. 2001, Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. Multilingual, İstanbul.RİFAT Mehmet, 1990, Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. Düzlem Yay. İstanbul.BAŞKAN, Özcan. 1988, Bildirişim, Altın Kitaplar, İstanbulAksan, Doğan. 1991. Anlambilim-Ana Çizgileriyle Türk Anlambilimi. Engin Yay. Ankara.Toklu, Osman. 2003. Dilbilime Giriş. Akçağ Yay. Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 5 | 6 | 30 | Okuma | 5 | 3 | 15 | | 5 | 4 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|