Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TAEZ2072018336YENİ TÜRK EDEBİYATI IZorunlu233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Yeni Türk Edebiyatı, edebî eser, edebî dönemler ve edebiyat tarihi kavramlarını öğrencilere kavratmak, metinler üzerinden dönemleri, edebiyatçıları, eserlerini ve edebî türleri tanıtmak, metin çözümleme yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerde dil bilinci ve estetik bir zevk oluşmasını sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Yeni Türk Edebiyatı I dönemi içerisindeki temel kavramları tanımlar.
2Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri açıklar.
3Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını somut metinler üzerinde değerlendirir.
4Bir metnin edebîlik kriterlerini açıklar.
5Edebî metinleri çözümler ve yorumlar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Birinci ve İkinci Dönem Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı ürünlerini tanımaya yönelik çalışmalar. Dönemin önemli ürünlerinden seçilen metinler üzerinde çözümlemeler yapma ve böylece dönemin özellik ve etkilerini saptama çalışmaları. Dönem içinde önem kazanan sanatçıların toplumsal, kültürel etkilerinin yapıtlarından yola çıkarak belirlenmesi. Servet-i Fünun ve Fecr-i Âti dönemi Türk edebiyatında belli başlı kişilikler ve döneme yön veren toplumsal olaylar. Bu dönemlere ait ve karakteristik özellikler gösteren bazı ürünlerin çözümlenmesi ve bunların Türkçe eğitiminde kullanılması.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tanzimat döneminde meydana gelen siyasî ve sosyal gelişmeler.
2Gazetecilik ve dergicilik, edebiyata etkisi, Tercüman-ı Ahval.
3Şinasi, şiirleri, tiyatrosu; Türk edebiyatındaki etkisi.
4Namık Kemal, edebî eserleri, Hürriyet Kasidesi, İntibah romanı. Namık Kemal'in edebî ve diğer fikirleri; Türk siyasi ve kültürel hayatına etkisi.
5Ziya Paşa, şiirleri, Terkib-i Bendi, edebî şahsiyeti. Ahmet Mithat Efendi ve eserleri
6İkinci nesil Tanzimatçılar; Recaizade M. Ekrem, Araba Sevdası romanı.
7Ara Nesil
8Sami Paşazade Sezai ve Sergüzeşt romanı. Abdülhak Hamit Tarhan; Makber şiiri.
9Ara Sınav
10Servet-i Fünûn edebiyatı, teşekkülü.
11Tevfik Fikret, şiirleri, fikirleri ve etkileri.
12Cenap Şahabettin, şiirlerinden örnek okumalar.
13Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah, romancılığı.
14Mehmet Rauf ve diğer Servet-i Fünuncular, Fecr-i Âti topluluğu.
15Genel sınava hazırlık
16Genel Sınav
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Akyüz, Kenan. (1983). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri. İstanbul: İnkilap ve Anka Yayınları Kaplan, Mehmet. (1979). Hikaye Tahlilleri / Şiir Tahlilleri. İstanbul. Aktaş, Şerif. (1996), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi I-II. Ankara: Akçağ Yayınları. Tanpınar, A. Hamdi (1997). 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Yayınevi Okay, Orhan (2008). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları Okay, Orhan. (2005). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım31442
Bireysel Çalışma31030
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)104
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ11213213
ÖÇ21213212
ÖÇ31313212
ÖÇ41313213
ÖÇ51413213
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00