Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TKE2102017336GENEL DİLBİLİMZorunlu244
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilerin, dil biliminin temel kavramları, dile yaklaşım şekilleri, dil bilimine yön veren şahsiyetler ve bunların çalışmaları, dilin betimsel boyutu ve kullanım özellikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. İlker AYDIN
Öğrenme Çıktıları
1Genel dil bilimi ile ilgili temel konuları kavrayabilme
2Genel dil bilimi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayabilme ve onlardan faydalanabilme
3Dil biliminin dilbilgisinden farklı yönlerini kavrayabilme
4Dile, dil bilimci yaklaşımı gösterebilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Dil bilim kavramı ve dil bilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dil bilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb. ) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edim bilimsel çözümlemelerin de yapılması.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dil biliminin tanımı, kapsamı, konuları, diğer bilim dallarıyla ilişkileri
2Dil biliminin tarihçesi, dünyadaki yeri
3Dil biliminin dalları (ses bilim, biçim bilim, sözcükbilim, tümce bilim, anlam bilim, sözlük bilim, bürün bilim)
4Dil-düşünce ilişkisi, dil ve iletişim
5Dil biliminin türleri (genel dil bilim, yapısal dil bilim, tasviri dil bilim, üretici dönüşümsel dil bilgisi vb.)
6Ferdinand de Saussure ve yapısal dil bilimi. Saussure’ün dil-söz ayrımı
720. Yüzyıl dil bilim okulları ( Kopenhag Okulu, Prag Okulu, Amerikan Okulu vb.) ve bunların temsilcileri (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.)
8Gösterge biliminin temel kavram ve ilkeleri
9Ara Sınav
10Gösterge kavramı ve özellikleri ( gösteren, gösterilen, gönderge, göstergenin nedensizliği, göstergenin çizgiselliği, göstergenin değişmezliği-değişebilirliği)
11Dil biliminin çağdaş kuramları, Noam Chomsky ve üretici dönüşümsel dil bilgisi
12Noam Chomskynin edinim- kullanım kuramı
13Dil bilimsel metin çözümlemesi
14Dil bilimsel metin çözümlemesi
15Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
KIRAN Z. 2002 Dilbilime Giriş. Seçkin, Ankara.AKSAN D. 2003 Her yönüyle Dil Ana çizgileriyle Dilbilim, TDK, AnkaraRecommended ReadingVARDAR B. 2001, Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. Multilingual, İstanbul.RİFAT Mehmet, 1990, Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. Düzlem Yay. İstanbul.BAŞKAN, Özcan. 1988, Bildirişim, Altın Kitaplar, İstanbulAksan, Doğan. 1991. Anlambilim-Ana Çizgileriyle Türk Anlambilimi. Engin Yay. Ankara.Toklu, Osman. 2003. Dilbilime Giriş. Akçağ Yay. Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bireysel Çalışma10660
Okuma10330
10440
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)132
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ12232222
ÖÇ22321222
ÖÇ32223222
ÖÇ41211122
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00