|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TKE1122017336 | YAZILI ANLATIM II | Zorunlu | 1 | 2 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türkçede yazama becerilerinin geliştirilmesi ve yazılı metinlerin türlerine göre tanınması ve metinler arasındaki ilişkilerin öğretilmesi. Yazılı anlatım türlerine uygun metinler oluşturulmasının öğretilmesi. Yazılı anlatım iç ve dış yapı unsurlarının doğru ve yetkin bir şekilde gerçekleştirilmesinin öğretilmesi. Türkçe yazılı anlatım metinlerinin tanıtılması ve öğrencilerin metin oluşturmayı öğrenmeleri. Yazılı anlatımda dilin doğru kullanılması ve anlatım bozukluklarına sebep olan hataların tespit edilmesi. Anlatım bozukluğunun nasıl fark edileceğinin öğretilmesi. Her türlü yazışma metinleri ( dilekçe, tutanak vb.) öğretmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Karşılaşılan metinlerin türleri ve özelliklerini açıklar. | 2 | Kompozisyon kuramlarını anlatır ve örneklerle uygular. | 3 | Yazılı anlatım türlerini anlatır. | 4 | Türlere uygun metin oluşturur ve metinler üzerinde uygulama yapar. | 5 | Anlatım biçimleri ve yazılı anlatım türlerindeki uygunlukları tanımlar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Metin nedir? Metin türleri nelerdir? | | | 2 | Yazılı anlatımda düşünceyi temellendirme yolları (Tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma) | | | 3 | Metin oluşturmada sözcük ve cümle kullanımı | | | 4 | Anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım) örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları | | | 5 | Bilgilendirici metinler (makale, köşeyazısı, fıkra), üzerinde kuramsal bilgiler ve uygulama çalışmaları | | | 6 | Bilgilendirici metinler (deneme, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü vb.) örnekleri üzerinde çalışmalar ve yazma denemeleri | | | 7 | Yazınsal metinler: Şiir üzerinde kuramsal bilgiler | | | 8 | Yazınsal metinler: Öykü, roman, oyun üzerinde kuramsal bilgiler | | | 9 | Ara Sınav | | | 10 | Öznel, nesnel, bilimsel ve sanatsal yazılı anlatım biçimleri | | | 11 | Bakış açısı, ana düşünce, yan düşünce | | | 12 | Günlük hayatta karşılaşılan metin türleri ve yorumu (reklam,afiş vs) Kitap, yazar, okur kavramları | | | 13 | Yazınsal metin örnekleri üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamalar | | | 14 | Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme | | | 15 | Genel Sınava Hazırlık | | | 16 | Genel Sınav | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Aktaş, Ş.-O.Gündüz, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Ank. (2010); 2-Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul 3- Tekin, Mehmet, Roman Sanatı. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 7 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 7 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|