Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TKE1132017336SÖZLÜ ANLATIM IZorunlu114
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Duygu, düşünce ve hayalleri belli bir plân dâhilinde sözlü olarak ifade edebilmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Hasan Hüseyin MUTLU
Öğrenme Çıktıları
1Sözlü anlatım ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır.
2Sözlü anlatım ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır.
3Topluluk karşısında hazırlıklı/hazırlıksız konuşabilecektir.
4Bir konuşmanın dil ve anlatım yanlışlarını düzeltebilecektir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma) ; iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları (konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu) . Konuşma türleri I: (karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma vb.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Konuşma ve dinleme becerilerinin önemi; konuşma becerisiyle ilgili sorunlar ve çözüm yolları.
2Farklı dinleme tekniklerinin örneklerle anlatılması (dikkatli dinleme, doğru dinleme, eleştirel dinleme); dinleme becerisinde not almanın önemi.
3 Etkili dinlemeyi engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; dinleme becerisinin verimliliğini artırmak için yapılması gerekenler.
4 Konuşma becerisinin önemi; konuşma becerisinin geliştirilmesi için kullanılan yöntem ve teknikler.
5Diksiyonun önemi; Türkçe sözcüklerin söylenişinde önemli bazı hususların örneklerle gösterilmesi.
6Konuşma yanlışlarının örneklerle gösterilmesi ve bunları düzeltme yolları.
7 Konuşma becerisinin öğretim programlarındaki yeri, metin okuma çalışmaları, şiir okuma teknikleri.
8Ara sınav
9Konuşma ve dinleme becerilerinin önemi; konuşma becerisiyle ilgili sorunlar ve çözüm yolları. Önemli günler için konuşma hazırlama aşamalarının öğretilmesi (hazırlık, heyecanın kontrolü, konuşmanın planlanması, konuşmayı etkili kılan unsurlar).
10Karşılıklı konuşma çeşitlerinin örneklerle tanıtılması (diyalog ve mülakat); sınıf içi örneklerinin yapılması.
11Tartışmalı konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (tartışma, münazara, açıkoturum,panel, forum, sempozyum); sınıf içi örneklerinin yapılması.
12Görsel ve işitsel medyadaki dil yanlışlarının örneklerle değerlendirilmesi, bu yanlışların düzeltilmesi için çözüm yollarının bulunması.
13 Sözlü anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı.
14 Genel değerlendirme
15Genel sınava hazırlık.
16Genel Sınav
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aktaş, Şerif-Gündüz, Osman. (2005) Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınevi. Yakıcı, A. (2006). Türkçe 2 Sözlü Anlatım. Ankara: Gazi Kitabevi. Babacan, Mahmut. (2007). Yazılı ve Sözlü Anlatım. İstanbul: 3 F Yayınları. TDK. (2005). Yazım Kılavuzu. Ankara: TDK Yayınları Önen, Akın. (2004). Türkçeyi Türkçe Konuşmak. İstanbul: İnkılâp.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11010
Final Sınavı12020
Uygulama/Pratik31030
Bireysel Çalışma31030
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ14545424
ÖÇ25524512
ÖÇ35555445
ÖÇ45555433
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00