Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TKE1052017336 | TÜRK DİL BİLGİSİ I: SES BİLGİSİ | Zorunlu | 1 | 1 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Türk dilinin kaynağı ve gelişimi ile Türkçenin ses özelliklerini kavratmak.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. Hasan Hüseyin MUTLU |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Ses bilgisi ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır. | 2 | Ses bilgisi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır. | 3 | Sesbirimlerin dildeki artzamanlı ve eşzamanlı değişikliklerini gösterebileceklerdir. | 4 | Türkçenin tarihsel dönemlerini kavrayacaklardır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Türkçenin tarihi gelişimi ve yayılma alanı; Türk dilleri ailesi; Türkiye Türkçesinin ses bilgisi açısından özellikleri; sesler (ünlü ve ünsüzler) , ünlü ve ünsüzlerin özellikleri; ses uyumları (ünlü uyumu, ünsüz uyumu) ; ses (ünlü ve ünsüz) değişmeleri (darlaşma, yuvarlaklaşma, benzeşme, ayrışma, türeme, düşme, ötümlüleşme, ötümsüzleşme; kaynaşma, ünlü çatışması, ikileşme) , kaynaştırma ünsüzleri, bağlantı ünlüsü; hece. Yazım bilgileri: Tarih boyunca kullanılan Türk alfabeleri; yazımın önemi ve gerekliliği; ses değişmelerinin yazıda gösterilmesi; hecelerin yazılışı, satır sonlarında sözcüklerin hecelere bölünerek yazılışı; yazım uygulamaları. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dilin tanımı ve özellikleri. Dil ve iletişim, yazım uygulamaları.
| | | 2 | Dilin doğuşu ile ilgili teoriler. Dil bilgisi çalışmalarının tarihçesi. | | | 3 | Dil-kültür ilişkisi. Dünya dillerinin yapı ve köken bakımından sınıflandırılması. | | | 4 | Türk dilinin Dünya dilleri arasındaki yeri, tarihi dönemleri, yazım uygulamaları. | | | 5 |
Konuşma dili-yazı dili ; lehçe-ağız ve özellikleri. Türk dilinin farklı dönemlerine ait dil yadigarları. | | | 6 | Türk dilinin günümüzdeki kullanım alanları, dil bilgisinin bölümleri, yazım uygulamaları. | | | 7 |
Dil sesinin tanımı, fizyolojik temelleri, ses organları. | | | 8 | Ara sınav. | | | 9 |
Ses-harf ilişkisi ve alfabe. Seslerin oluşumu, yazım uygulamaları. | | | 10 | Seslerin sınıflandırılması ( ünlüler). | | | 11 |
Seslerin sınıflandırılması ( ünsüzler). | | | 12 | Türkçe kelimelerin başlıca ses özellikleri. | | | 13 |
Türkçe kelimelerdeki başlıca ses olayları. | | | 14 |
Türkçenin hece kalıpları, yazım uygulamaları. | | | 15 | Genel sınava hazırlık. | | | 16 | Genel Sınav. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ergin, Muharrem. (1989). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayıncılık.
Korkmaz, Zeynep. (2003) Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi). Ankara: TDK Yayınları.
Hengirmen, Mehmet. (1995). Türkçe Dilbilgisi, Ankara:Engin Yayıncılık.
Banguoğlu ,Tahsin. (1990) Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
Eker, Süer. (2003). Çağdaş Türk Dili. Ankara: Grafiker Yayınları.
Kükey, Mazhar. (2003). Türkçenin Dilbilgisi. Samsun: Cem Ofset.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 3 | 14 | 42 |
Uygulama/Pratik | 1 | 14 | 14 |
Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 1 | 3 | 4 | 1 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 4 | 2 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|