Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TKE1052017336TÜRK DİL BİLGİSİ I: SES BİLGİSİZorunlu113
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türk dilinin kaynağı ve gelişimi ile Türkçenin ses özelliklerini kavratmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Hasan Hüseyin MUTLU
Öğrenme Çıktıları
1Ses bilgisi ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır.
2Ses bilgisi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır.
3 Sesbirimlerin dildeki artzamanlı ve eşzamanlı değişikliklerini gösterebileceklerdir.
4Türkçenin tarihsel dönemlerini kavrayacaklardır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkçenin tarihi gelişimi ve yayılma alanı; Türk dilleri ailesi; Türkiye Türkçesinin ses bilgisi açısından özellikleri; sesler (ünlü ve ünsüzler) , ünlü ve ünsüzlerin özellikleri; ses uyumları (ünlü uyumu, ünsüz uyumu) ; ses (ünlü ve ünsüz) değişmeleri (darlaşma, yuvarlaklaşma, benzeşme, ayrışma, türeme, düşme, ötümlüleşme, ötümsüzleşme; kaynaşma, ünlü çatışması, ikileşme) , kaynaştırma ünsüzleri, bağlantı ünlüsü; hece. Yazım bilgileri: Tarih boyunca kullanılan Türk alfabeleri; yazımın önemi ve gerekliliği; ses değişmelerinin yazıda gösterilmesi; hecelerin yazılışı, satır sonlarında sözcüklerin hecelere bölünerek yazılışı; yazım uygulamaları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dilin tanımı ve özellikleri. Dil ve iletişim, yazım uygulamaları.
2Dilin doğuşu ile ilgili teoriler. Dil bilgisi çalışmalarının tarihçesi.
3Dil-kültür ilişkisi. Dünya dillerinin yapı ve köken bakımından sınıflandırılması.
4Türk dilinin Dünya dilleri arasındaki yeri, tarihi dönemleri, yazım uygulamaları.
5 Konuşma dili-yazı dili ; lehçe-ağız ve özellikleri. Türk dilinin farklı dönemlerine ait dil yadigarları.
6Türk dilinin günümüzdeki kullanım alanları, dil bilgisinin bölümleri, yazım uygulamaları.
7 Dil sesinin tanımı, fizyolojik temelleri, ses organları.
8Ara sınav.
9 Ses-harf ilişkisi ve alfabe. Seslerin oluşumu, yazım uygulamaları.
10Seslerin sınıflandırılması ( ünlüler).
11 Seslerin sınıflandırılması ( ünsüzler).
12Türkçe kelimelerin başlıca ses özellikleri.
13 Türkçe kelimelerdeki başlıca ses olayları.
14 Türkçenin hece kalıpları, yazım uygulamaları.
15Genel sınava hazırlık.
16Genel Sınav.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ergin, Muharrem. (1989). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayıncılık. Korkmaz, Zeynep. (2003) Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi). Ankara: TDK Yayınları. Hengirmen, Mehmet. (1995). Türkçe Dilbilgisi, Ankara:Engin Yayıncılık. Banguoğlu ,Tahsin. (1990) Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları. Eker, Süer. (2003). Çağdaş Türk Dili. Ankara: Grafiker Yayınları. Kükey, Mazhar. (2003). Türkçenin Dilbilgisi. Samsun: Cem Ofset.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım31442
Uygulama/Pratik11414
Bireysel Çalışma8216
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma8216
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15513413
ÖÇ25524323
ÖÇ34422323
ÖÇ45513424
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00