Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS4072016138 | BİLİM SOSYOLOJİSİ | Zorunlu | 4 | 7 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, bilim ve toplumsal yapının etkileşimine ilişkin kavram ve kuramları öğreterek bilimin çizdiği sınırları ve farklı yöntemsel yaklaşımların sorun çözme yolları hakkında entelektüel düzeyin geliştirilmesini sağlamaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Murat YÜKSEL |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Bilim olgusunun sosyo-kültürel yapı ile olan etkileşimine ilişkin bilgisini derinleştirir | 2 | Bilimi, her türlü insani şartlardan soyutlayan bir bilim anlayışının çizdiği sınırlara ilişkin farkındalık düzeyi geliştirir | 3 | Sosyal bilimlerde var olan paradigmaların sosyolojik nedenlerini analiz eder ve tartışır | 4 | Farklı yöntemsel yaklaşımları birbiriyle karşılaştırarak benzerlik ve farklılıklarını değerlendirir, yorumlar |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bilim sosyolojik açıdan makro ve mikro düzlemdeki analizlerde, bilim paradigmasındaki değişmeler de sosyo-kültürel değişim süreci içinde ele alınır. Bu çerçevede, bilim olgusu siyasi, iktisadi, coğrafi, sosyal ve kültürel nedenlerin etkileşimi ile oluşan etkileşim örüntüsü zaman ve mekan şartlarına göre incelenir. Makro düzlemde bilim insanları topluluğunun, bilimsel bilgi üretme açısından içinde bulundukları kuruluş/organizasyon şartları ile olan etkileşimleri ele alınırken, mikro düzlemdeki analizlerde bilim insanları topluluğundaki sosyal etkileşimler konu edilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Bilim sosyolojisi üzerine bazı tespitler | | | 2 | Bilimsel Bilgi Sosyolojisi | | | 3 | Rasynalite ve bilimsel bilgi sosyolojisi | | | 4 | Newton'un Principia'sının toplumsal ve ekonomik köekenleri | | | 5 | Bilim ve toplumsal düzen | | | 6 | Bilimin normatif yapısı | | | 7 | Bilimsel inançlar | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Bilimsel araştırmada dogmanın işlevi | | | 10 | Bilim ve ideoloji | | | 11 | Bilimde normlar ve ideoloji | | | 12 | Toplumsal bilim incelemelerinde çıkarlar ve açıklama | | | 13 | İdeoloji ve bilimsel bilginin sosyolojisi | | | 14 | Durkheim, Marx, Mannheim ve bilimsel bilginin sosyolojisi | | | 15 | Bilim incelemelerinde feminist perspektifler | | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Balkız, B., Öğütle, VS (Ed.) (2016). Bilim Sosyolojisi İncelemeleri. Ankara: DoğuBatı. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|