Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
DUİM1052016252SEYİR IZorunlu114
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Temel Seyir bilgisini verilmesi ve deniz haritalarının kullanılması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1seyirin tarihçesini tanımlarlar.
2deniz haritaları üzerinde çeşitli seyir tekniklerini uygulayabilirler.
3farklı notik tabloları ve deniz haritalarını kullanabilirler.
4deniz haritalarında kullanılan kısaltma ve sembolleri tanımlayabilirler.
5fener ve sis işaretleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
6IALA system A ve B arasındaki farkları kıyas edebilirler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Seyirin tanımı, dünyanın şekli ve koordinatları hakkında temel bilgiler; Seyirin tanımı ve tarihçesi. Evren, Güneş sistemi ve Dünya, Dünyanın şekli, ekvator, kutuplar, enlem, boylam, Enlem ve boylam farkları, Seyirde kullanılan araç-gereç, harita ve neşriyat, Seyirde kullanılan araç gereç, harita ve neşriyat hakkında genel bilgi, seyirin araç ve yöntemlerinin gelişimi, Harita projeksiyon sistemleri, Deniz seyir haritalarının özellikleri, Merkator haritasının çizimi, Diğer projeksiyon yöntemleri ile Merkator projeksiyonunun karşılaştırılması, Harita katalogları ve kullanımı, Semboller ve Kısaltmalar Kitabının kullanımı, Denizde mesafe ve yön kavramı, Denizde mesafe ve yön, Seyirde ve harita üzerinde mesafe ölçmek ve mesafe hesaplamak, Kerte hattı ve büyük daire yayı, Rota ve kerteriz (nispi, hakiki), Denizde yön bulma, Pusulalar ve pusula kullanımı, Pusulalar, Manyetik pusula, pusula okuma, derece ve kerte sistemleri, Dünyanın manyetik alanı, Doğal ve yapay manyetik sapma, Manyetik pusulanın yapısı, hataları, düzeltmeleri, Cayro pusula, yapısı, çalışması ve hataları, düzeltmeleri, Pusula hatasının bulunması, rota ve kerterizler uygulanması, Harita ve neşriyatın düzenlenmesi, düzeltilmesi ve kullanılması, Haritalardan, fener kitaplarından ve diğer neşriyattan edinilen bilgiler, Haritalarda kullanılan sembol ve kısaltmalar, Harita ve neşriyatın düzenlenmesi, harita folyo sistemleri, Denizcilere ilanlar, harita ve neşriyatın düzeltilmesi, Harita katalogları ve kullanımı, Elektronik haritalar ve ECDIS sistemi, Seyir yardımcıları, fenerler ve şamandıralar, Denizde ve kıyılarda bulunan seyir yardımcıları ve kullanılmaları, Fenerler ve sis işaretleri, Fener kitaplarının kullanılması, Fenerler ve şamandıraların tanınması, sınıflandırılması, görünme mesafeleri, karakteristikleri, fenerlere ait kısaltmalar, Sis işaretleri, Şamandıralama sistemleri, sistem A ve sistem B nin tanıtımı, lateral ve kardinal işaretlerin haritada gösterimi, Telsiz seyir yardımcılar, sembolleri, harita ve kitapları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Seyirin tanımı ve tarihçesi, Evren, Güneş sistemi ve Dünya, Dünyanın şekli, ekvator, kutuplar, enlem, boylam
2Enlem ve boylam farkları, Matematiksel Seyir, Seyir Üçgeni ve elemanları
3Seyirde kullanılan araç gereç, harita ve neşriyat hakkında genel bilgi, seyirin araç ve yöntemlerinin tarihsel gelişimi, Pusulalar
4Harita izdüşüm sistemleri, Deniz seyir haritalarının özellikleri
5Merkator haritalarının özellikleri, Diğer izdüşüm yöntemleri ile Merkator projeksiyonunun karşılaştırılması
6Harita katalogları ve kullanımı, Semboller ve Kısaltmalar Kitabının kullanımı, Harita ve neşriyatın düzenlenmesi, harita folyo sistemleri
7Denizde mesafe ve yön kavramı, Rota ve kerteriz (nispi, hakiki) ,Kerte hattı ve büyük daire yayı
8Arasınav
9Seyirde ve harita üzerinde mesafe ölçmek ve mesafe hesaplamak
10Manyetik pusula, pusula okuma, derece ve kerte sistemleri, Dünyanın manyetik alanı, Doğal ve yapay manyetik sapma, manyetik pusulanın hataları düzeltmeleri
11Cayro pusula, yapısı, çalışması ve hataları, Pusula hatasının bulunması, rota ve kerterize uygulanması
12Haritalardan, fener kitaplarından ve diğer neşriyattan edinilen bilgiler
13Denizcilere ilanlar, harita ve neşriyatın düzeltilmesi Elektronik haritalar ve ECDIS sistemi
14Denizde ve kıyılarda bulunan seyir yardımcıları ve kullanılmaları, Fenerler ve şamandıraların tanınması, sınıflandırılması, görünme mesafeleri, karakteristikleri, fenerlere ait kısaltmalar
15Şamandıralama sistemleri, sistem A ve sistem B nin tanıtımı, lateral ve kardinal işaretlerin haritada gösterimi
16Dönem sonu sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Yağız, F. 1998; Seyir I, Tasarım Matbaacılık, İstanbul Sügen, Y. 2003; Kaptanın Kılavuzu, Beta Yayınları, İstanbul Bowditch, N. 2002; The American Practical Navigator, National Imagery and Mapping Agency, Maryland, USA Tunçay, S. 2003; Düzlem ve Elektronik Seyir Ders Kitabı, Deniz Harp Okulu Komutanlığı Yayınları, İstanbul
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Uygulama/Pratik14114
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma5315
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma6530
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma5420
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)125
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1232344345434
ÖÇ2543455341533
ÖÇ3325552555532
ÖÇ4115245222213
ÖÇ5115255552132
ÖÇ6113252511221
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00