Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
PDR3012016335Principles and Techniques of Psychological CounsellingCompulsory355
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
The aim of this course is to provide students to comprehend the importance and functions of therapeutic conditions and basic/advanced counseling skills in the counseling process; to use basic counseling skills effectively.
Name of Lecturer(s)
Dr. Öğr. Üyesi. Selen Demirtaş-Zorbaz
Learning Outcomes
1Students shall explain characteristics of counseling process
2Students shall explain stages of counseling process
3Students shall explain counseling skills
4Students shall explain cognitive Skills
5Students shall explain therapeutic conditions
6Students shall explain therapeutic techniques
7Students shall explain referral to a psychiatrist
8Students shall apply therapeutic skills
Mode of Delivery
Formal Education
Prerequisites and co-requisities
None
Recommended Optional Programme Components
None
Course Contents
The Counseling Profession; Characteristics of Counseling Process;Stages of Counseling Process; Counseling Skills: Cognitive Skills, Therapeutic Conditions, Therapeutic Techniques; Referral to a psychiatrist
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1 Information About Lesson
2 Counseling Profession
3Characteristics Of Counseling Process
4 Stages of Counseling Process
5 Stages of Counseling Process
6Counseling Skills
7Cognitive Skills
8 Midterm Examination
9Therapeutic Conditions
10 Therapeutic Techniques
11Therapeutic Techniques
12Therapeutic Techniques
13 Referral of the client to a psychiatrist
14Final
15
16
Recommended or Required Reading
Yüksel-Şahin, F. (2015). Psikolojik Danışmanlar İçin El Kitabı. Ankara: Nobel Yayın. Hackney, H.,Cormier, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı (Çev: T.Ergene, S. Aydemir Sevim ). Ankara: Mentis Yayıcılık. Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem. Meier. S.T. ve Davis, S.R. (2006). Psikolojik Danışma Temel Öğeler (Çev Ed: Süleyman Doğan) Ankara. Pegem. Carkhuff, Robert R. (2011). Yardım Etme Sanatı (The Art of Helping in the 21st Century). (Çev: Rengin Karaca, F. Ebru İkiz).Ankara: Nobel. Egan, Gerard (1975). Yardım Becerileri Alıştırmaları / Psikolojik Danışmaya Giriş Kitabına Eşlik Eden Eğitim El Kitabı. (Çev: F. Akkoyun). Ankara: Nobel. Eisenberg, S. ve Delenay, D.J. (1993). Psikolojik Danışma Süreci. (N. Ören ve M. Takkaç). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Nelson-Jones, Richard (1982). Danışma Psikolojisi Kuramları (Çeviri Ed:Füsun Akkoyun). Ankara: TDFO Ltd.Şti. Leahy, Robert L. (2010). Bilişsel Terapi Yöntemleri. (Çev: M. Hakan Türkçapar ve Ertuğrul Köroğlu ). Ankara: HYB Yayınları Danish, Steven., Augelli, Anthony R.D. ve Hauer, Allen (1994). Yardım Becerileri. (Çeviri Ed:F. Akkoyun). Ankara. Leon D. Vandecreek, Samuel J. Knapp. Psikologlar İçin Pratik Etik. (Çev: Müge Yılmaz ve ark) Ankara: Mentis Voltan-Acar, Nilüfer.(2004). Ne Kadar Farkındayım? Gestalt Terapi. Ankara: Erabil Yayıncılık Leahy, Robert L. (2010). Bilişsel Terapi Yöntemleri. (Çev: M. Hakan Türkçapar ve Ertuğrul Köroğlu ). Ankara: HYB Yayınları Köroğlu, Ertuğrul (2011). Psikiyatri El Kitabı. Ankara: Boylam Psikiyatri Enstitüsü. Öztürk, O. ve Uluşahin, A. (2015). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri Güçray, Sonay (2009). Feminist terapi ve psikolojik danışma: kültürel dönüşüm ve köklü toplumsal değişimlerin bir sonucu olarak gelişimsel bir perspektif (ss99-139). Gelişenpsikolojik danışma ve rehberlik (Ed:F. Korkut-Owen, R. Özyürek ve D. W. Owen). Ankara: Nobel Yayın. Voltan-Acar,N. (2009). Yeniden Terapötik İletişim Kişiler Arası. İlişkiler Ankara: Nobel Ivey ve ark- Çev Ed: Fidan Korkut-Owen. (2013) Gelişimsel Psikolojik Danışma ve Terapi.Ankara: PDR Derneği. Güleç, Cengiz. (2009). Psikiyatri’nin ABC’si.İstanbul: Say Yayınları Köroğlu, Ertuğrul (2011). Psikiyatri El Kitabı. Ankara: Boylam Psikiyatri Enstitüsü.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
SUM100
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
None
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination155
Final Examination155
Attending Lectures1410140
TOTAL WORKLOAD (hours)150
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
PO
16
PO
17
PO
18
PO
19
PO
20
PO
21
PO
22
PO
23
PO
24
PO
25
LO15555555555555555555555555
LO25555555555555555555555555
LO35555555555555555555555555
LO45555555555555555555555555
LO55555555555555555555555555
LO65555555555555555555555555
LO75555555555555555555555555
LO85555555555555555555555555
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00