Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
UBY2272015275HABER TOPLAMA VE YAZMA IZorunlu233
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilere ilk etapta hangi olayların haber olmaya değer olduğu anlatılarak haber olma niteliğine sahip olayları haber haline dönüştürmelerini sağlamaktır. Gazetecilik eğitiminde temel derslerden biri olan haber toplama ve yazma dersinde öğrencilere olay yerinden haber bilgilerini toplamak ardından da kendilerine verilen kısıtlı sürede haber yazmak öğretilerek onları gazetecilik mesleğine hazırlamak amaçlanmaktadır. Yapılan uygulamaların yanında habercilerin taşıması gereken özellikler, etik kurallar gibi konular da verilerek öğrencilere bir gazetecinin sahip olması gereken ilkeler öğretilmektedir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Olayla haber arasındaki farkı, hangi olayın haber değeri taşıdığını, haber olmayı hak ettiğini öğrenir.
2Olay yerinden haber toplarken nasıl davranması gerektiğini, ne tür bilgileri toplaması, eksiksiz bilgi toplaması gerektiğini bilir.
3Basın Bülteni, Tablo, Grafik ve İstatistiki Verilerden Yararlanarak Haber Yazmak
4Soruları kaynağa ulaştırma yollarını arar ve kullanır.
5Yazılan haberi eleştirel olarak değerlendirir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Derste öğrenciyle, farklı türlerde haber yazma, basın bülteni, tablo, grafik vb. verilerden yararlanarak haber yazma,infografik oluşturma, foto haber yazma, dergi haberi yazma, redaksiyon yapma ve haber değerlendirmesi pratikleri yapılacaktır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Haber nedir? Olgu/Fikir Ayrımı, Oluş/Haber Ayrımı, Gerçek/Haber Ayrımı1
2Gazetecinin çalıştığı kurumsal ve farklı medya bağlamlarını değerlendirmesi. Hangi kurum, çalışma türleri, hangi ortam1
3Haber türleri. Olay haberciliği, profesyonalizm ve haber değer.Olay haberciliğinde temel kavramlar1
4 Haberde başlık, başlık türleri, spot- Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi1
5Haberde kullanılan zaman kipleri- Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi 1
6 Haberde imla kuralları 1
7Muhabirin taşıması gereken özellikler 1
8Ara sınav
9Haberde objektiflik, doğruluk 1
10Haberde giriş, giriş türleri ve bu türlerin tek bir olaya uygulanması çalışması 1
11Bülten haberciliği, haber bültenlerinin türleri- Bültenden yola çıkarak haber yazma uygulaması 1
12Bültenden yola çıkarak yazılan haberlerin değerlendirilmesi 1
13Haberciliğe has kavramların güncel örneklerden yararlanılarak anlatılması 1
14Haberde aktarma türleri. Dolaylı ve doğrudan aktarma. Tırnakların kullanımı.1
15Genel değerlendirme1
16Yıl sonu sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, İstanbul, 2013 Kemal Aslan, Ben De YAzarım, Anahtar Kitaplar, İstanbul, 2004
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Uygulama/Pratik14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma717
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma717
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)88
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30
ÖÇ112111 11214  1  5111121  5551 
ÖÇ222131111214 11  5111 21  5541 
ÖÇ32213 111215     54 1 11  4211 
ÖÇ435113 12115  4  3 31  2  11  2
ÖÇ5355151334243 5  2   2 3  1 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00