Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | UBY1032014275 | İLETİŞİM BİLİMİ VE KİTLE İLETİŞİM KURAMLARI | Zorunlu | 1 | 1 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Ön Lisans |
Dersin Amacı |
1. İletişim alanındaki temel kuramları ve kuramcıları incelemek. 2. İletişim alanında temeli atan Amerikan geleneğinin iletişim çalışmaları üzerindeki etkisini saptamak. 3. Egemen olan paradigmaların ve kuramsal yaklaşımların bilim, eğitim ve toplumsal yaşamın diğer alanları üzerindeki etkilerini ortaya koyabilmek. 4. Kuram ve pratik arasındaki ilişkileri sentezleyebilmek. 5. Kuramların sosyal sorunlara ne gibi çözümler getirebileceğini ortaya koymak. 6. İletişim kuramları üzerinde tarih, sosyoloji, psikoloji gibi sosyal bilimlerin farklı alanlarının etkilerini ortaya koyarak, iletişimin disiplinlerarası niteliğini görünür kılmak. 7. İletişim kuramları ve toplumsal yapı arasındaki ilişkileri analiz etmek. 8. Anaakım yaklaşımlar içersindeki kuramsal yaklaşımların eleştirel bir okumasını yapabilmek |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Anıl Kaan UÇAR |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İletişim alanında anaakım yaklaşımın birey, toplum ve kitle iletişimi çözümlemesini bilir. | 2 | Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlarından nasıl yararlanılabileceğini bilir. | 3 | Farklı paradigmaların aynı konuyu ele alsa bile ideolojik yönelimlerindeki ve yöntemlerindeki farklılıkların konuların ele alış biçiminde ne gibi farklılıklar yarattığını bilir. | 4 | Kitle İletişim kuramlarını bilir. | 5 | Etkin iletişim kurabilme yeteneğini geliştirerek, takım çalışmalarına yatkınlık kazanır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
• Geleneksel yaklaşımın genel özellikleri.
• Medya etki araştırmaların tarihsel gelişimi.
• Geleneksel yaklaşım içerisinde temeli atan yaklaşımlar.
• Deneye dayalı olarak geliştirilen psikolojik kuramlar
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Kuram, model, paradigma kavramları. İletişim çalışmalarında iletişim alanına egemen olan farklı iki paradigmanın (geleneksel ve eleştirel yaklaşım) iletişimin bir disiplin olma ve kimlik bulma mücadelesindeki rolleri | | | 2 | Geleneksel yaklaşımın genel özellikleri. Medya etki araştırmaların tarihsel gelişimi. | | | 3 | Geleneksel yaklaşım içerisinde temeli atan yaklaşımlar. | | | 4 | Geleneksel yaklaşım içerisinde ilk saha araştırmaları ve İki Aşamalı Akış Modeli. | | | 5 | Deneye dayalı olarak geliştirilen psikolojik kuramlar.
Ara sınav
Deneye dayalı olarak geliştirilen psikolojik kuramlar.
| | | 6 | İletişime Sosyolojik Yaklaşım. | | | 7 | Yeniliklerin ve haberin yayılmasına yönelik geliştirilen yaklaşımlar | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı. De-Fleur ve Ball-Rokeach'ın Medya Bağımlılık Modeli. | | | 10 | Kültürel Göstergeler ve Ekme Kuramı. | | | 11 | Gündem Belirleme Yaklaşımı. | | | 12 | Gündem Belirleme Yaklaşımı.Suskunluk Sarmalı Modeli | | | 13 | Bilgi Açığı Modeli. | | | 14 | Teknolojik belirlenimcilik çerçevesinde Innis ve McLuhan'ın görüşleri. | | | 15 | Teknolojik belirlenimcilik çerçevesinde Innis ve McLuhan'ın görüşleri. | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Yaylagil L. (2008) Kitle İletişim Kuramları (Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar), Dipnot Yayınları, Ankara.
Lazar J.(2009) İletişim Bilimi, Vadi Yayınları, Ankara.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 6 | 30 |
Okuma | 2 | 6 | 12 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | 4 | 5 | | 5 | 2 | 5 | 5 | 2 | | 3 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | | 5 | ÖÇ2 | | 4 | | | 5 | 3 | | | | | | | | | | 5 | | | | | | | | | | | 5 | | 5 | 5 | ÖÇ3 | | 5 | 5 | | | | 5 | 5 | | | 2 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | 5 | | | ÖÇ4 | | | 5 | | 2 | 3 | 5 | 5 | | | 3 | | | | | 5 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | 5 | 4 | | | | | | | | | | 3 | | | | | | | | | | | | | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|