|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GMK1092015947 | DENİZDE EMNİYET I | Zorunlu | 1 | 1 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Denizde kişisel canlı kalabilme tekniklerini, kişisel can kurtarma araçlarını kullanmayı, yangın önleme ve yangınla mücadeleyi,Personel güvenliği ve sosyal sorumluluğu ve temel ilk yardım konularını öğretmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Uzman Okay Ferhat UÇAR | Öğrenme Çıktıları | 1 | Denizde canlı kalma tekniklerini bilecek ve uygulayacak. | 2 | Yangın önleme ve Yangınla mücadele tekniklerini öğrenebilecek. | 3 | Temel ilk yardım tekniklerini öğrenebilecek. | 4 | Personel güvenliği ve sosyal güvenlik hakkında bilgi sahibi olacak. | 5 | Can kurtarma araçlarını tanıyacak ve kullanabilecek. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | DENİZDE KİŞİSEL CANLI KALMA TEKNİKLERİ EĞİTİMİ
GEMİNİN TERK EDİLMESİ DURUMUNDA DENİZDE HAYATTA KALMA
-Meydana gelebilecek acil durum tipleri
-Çatışma
-Yangın
-Batma
-Gemide bulunan cankurtarma araçlarının tipleri
-Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan donanımlar
-Kişisel can kurtarma araçlarının konumu
-Hayatta kalmayla ilgili ilkeler
-Eğitim ve talimlerin önemi
-Kişisel koruyucu kıyafet ve donanımın kullanılması
-Acil durumlara hazırlıklı olma
-Can salları ve cankurtarma filikaları istasyonlarına çağrı yapıldığında hareket tarzlarının uygulanması
-Gemiyi terkte hareket tarzları
-Suda bulunulduğunda hareket tarzları
-Can salları ve cankurtarma filikalarında hareket tarzlarının uygulanması
-Hayatta kalanlar için ana tehlikeler
YANGIN ÖNLEME VE YANGINLA MÜCADELE TEMEL EĞİTİMİ
YANGIN RİSKİNİ ASGARİYE İNDİRME VE YANGINLARA MÜDAHALE ETMEK İÇİN HAZIR OLMA DURUMU
-Yangınla mücadele organizasyonu
-Yangınla mücadele araçları
-Acil durum kaçış yollarının yerleri
-Yangın ve patlama elemanları (yangın üçgeni)
-Tutuşma tipleri ve kaynakları
-Tutuşabilir maddeler, yangın tehlikeleri ve yangının yayılması
-Sürekli tedbirli ve dikkatli olma gereksinimi
-Gemide hareket tarzları
-Yangın/duman tespit ve otomatik alarm sistemleri
-Yangın ve uygulanabilir yangın söndürme maddelerinin sınıflandırılması
YANGINLA MÜCADELE VE SÖNDÜRME
-Yangınla mücadele donanımları ve gemideki yerleri
-Sabit donanımlar ve kullanılmaları
-İtfaiyeci donanımları ve kullanılmaları
-Kişisel donanımlar ve kullanılmaları
-Yangınla mücadele araçları/donanımları ve kullanılmaları
-Yangınla mücadele usul, yöntemleri ve uygulanması
-Yangınla mücadele ajanları ve kullanılması
-Solunum cihazlarının kullanımı
İLKYARDIM TEMEL EĞİTİMİ
BİR KAZA YA DA BAŞKA BİR TIBBİ ACİL DURUMLA KARŞILAŞILMASI HALİNDE DERHAL YAPILMASI GEREKENLER
-Kendi emniyetine yönelik kaza ve tehditlerin değerlendirilmesi
-Vücut yapısı ve işlevlerinin değerlendirilmesi
-Acil durumlarda alınması gereken acil önlemler
-Kaza yerinin belirlenmesi
-Hayata döndürme tekniklerinin uygulanması
-Kanamanın kontrol edilmesi
-Temel şok yönetiminin uygun şekilde kullanılması
-Elektrik akımından kaynaklanan kazalara uygun müdahale usulleri
-Yanık ve kaynar su yanığı kazalarına uygun müdahale usulleri
-Bir kazazedeyi kurtarma ve nakletme
-Bandajların uygulanması
-Acil durum kitindeki malzemelerin kullanılması
PERSONEL EMNİYETİ VE SOSYAL SORUMLULUK EĞİTİMİ
ACİL DURUM YÖNTEMLERİNE UYULMASI
-Meydana gelebilecek acil durum tipleri
-Çatışma
-Yangın
-Batma
-Acil durumlara müdahale için gemideki ihtimaliyet planlarının (olabilirlik yedek planlarının) bilinmesi
-Acil durum işaretleri
-Mürettebata role çizelgesinde tahsis olan özel görevler
-Toplanma istasyonları
-Kişisel emniyet donanımının doğru kullanımı
-Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi gibi muhtemel acil durumları keşfetmek için yapılacak işlemler
-Acil durum alarm işaretleri duyulduğunda uygulanacak hareket tarzları
-Eğitim ve talimlerin önemi
-Kaçış yolları, dahili iletişim ve alarm sistemleri
DENİZ ÇEVRESİNDE KİRLİLİĞİ ÖNLEMEK İÇİN ALINACAK TEDBİRLER
-Deniz çevresinin, Operasyonel veya kaza ile kirletilmesinin etkileri
-Temel çevresel koruma yöntemleri
-Deniz çevresinin karmaşıklığı ve çeşitliliği hakkında temel bilgiler
EMNİYETLİ UYGULAMALARININ GÖZETİLMESİ
-Emniyetli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemi
-Gemilerdeki potansiyel tehlikelerden korunmak için mevcut olan emniyet ve koruma cihazları
-Kapalı alanlara girmeden önce alınması gereken önlemler
-Kaza önleme ve iş sağlığı ile ilgili uluslararası önlemler hakkında bilgiler
GEMİDE ETKİLİ İLETİŞİME KATKIDA BULUNULMASI
-Gemideki kişiler ve ekipler arasında etkili iletişim ilkeleri
-İletişime yönelik engeller hakkında bilgiler
-Etkili iletişimler kurma ve koruma becerisi
GEMİDE ETKİLİ İNSAN İLİŞKİLERİNE KATKIDA BULUNULMASI
-Gemide iyi insan ve iş ilişkileri sürdürmenin önemi
-Uyuşmazlığın çözümlenmesi dahil olmak üzere temel ekip çalışması ilkeleri ve uygulamaları
-Sosyal sorumluluklar; çalışma koşulları; kişisel haklar ve yükümlülükler
-Uyuşturucu ve alkolün kötü maksatlı olarak kullanımının tehlikeleri
YORGUNLUĞU KONTROL ETMEK VE YORGUNLUĞUN ANLAŞILMASI
-Gerekli dinlemeyi sağlamanın önemi
-Uyku, programlar ve günlük temponun yorgunluk üzerindeki etkileri
-Fiziksel stres kaynaklarının gemiadamlarının üzerindeki etkileri
-Gemi içinde ve dışında çevre streslerinin etkileri ve bunların gemiadamları üzerine tesirleri
-Program değişikliklerinin gemiadamlarının yorgunluğu üzerindeki etkileri
CAN KURTARMA ARAÇLARINI KULLANMA YETERLİĞİ EĞİTİMİ
DENİZE İNDİRME SIRASINDA VE SONRASINDA CAN SALLARI VEYA CANKURTARMA FİLİKALARINDA
SORUMLULUK
-Can salları ve cankurtarma filikalarının; yapısı, donanımları, teçhizatı, özellikleri ve imkânları
-Can salları ve cankurtarma filikalarını denize indirmek için kullanılan sistemler
-Dalgalı bir denizde can sallarını ve cankurtarma filikalarını indirme yöntemleri
-Can salları ve cankurtarma filikalarının gemiye alınma metotları
-Gemi terk edildikten sonra yapılacak işlemler
-Yüklü halde serbest bırakma sistemlerinin kullanımına ilişkin tehlikeler
-Bakım ve tutum yöntemleri
CANKURTARMA FİLİKALARININ MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI
-Cankurtarma filikalarının motorunu ilk hareket (başlatma) ve çalıştırma yöntemleri
GEMİ TERK EDİLDİKTEN SONRA HAYATTA KALANLARIN (KAZAZEDELERİN), CAN SALLARI VE
CANKURTARMA FİLİKALARININ YÖNETİLMESİ
-Sert havalarda can salları ve cankurtarma filikalarını kontrolü
-Parima (Pruva halatı), deniz demiri ve diğer ekipmanların kullanılması
-Can salları ve cankurtarma filikalarında yiyecek ve su paylaşımı
-Can salları ve cankurtarma filikalarının yerinin tespit edilmeleri için yapılması gereken hareketler
-Helikopterle kurtarma metodu
-Hipoterminin etkileri ve ondan korunma
-Dalış kıyafetleri ve ısı koruyuculu yardımcı elemanlar, koruyucu örtüler ve kıyafetlerin kullanımı
-Can filikalarını çekip götürmek ve denizdeki kazazede ve kişileri kurtarmak için kurtarma botları ve motorlu can sallarının
kullanılması
-Can salları ve cankurtarma filikalarının teknesinin karaya çıkartılması
İLETİŞİM VE İŞARET CİHAZLARI/FİŞEKLERİ DAHİL OLMAK ÜZERE YER TESPİT (KONUM) CİHAZLARININ
KULLANILMASI
-Uydu EPIRB'ler ve SART'lar
-Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan telsiz araçları ve kullanılmaları
-Payroteknik tehlike işaretleri ve kullanılmaları
HAYATTA KALANLARA (KAZAZEDELERE) İLK YARDIM UYGULANMASI
-İlk yardım kiti ve canlandırma (hayata döndürme) tekniklerinin kullanılması
-Kanama ve şokun kontrol edilmesi
-Yaralıların yönetimi | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | DENİZDE KİŞİSEL CANLI KALMA TEKNİKLERİ EĞİTİMİ
GEMİNİN TERK EDİLMESİ DURUMUNDA DENİZDE HAYATTA KALMA
-Meydana gelebilecek acil durum tipleri
-Çatışma
-Yangın
-Batma
-Gemide bulunan cankurtarma araçlarının tipleri
| | | 2 | -Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan donanımlar
-Kişisel can kurtarma araçlarının konumu
-Hayatta kalmayla ilgili ilkeler
-Eğitim ve talimlerin önemi
-Kişisel koruyucu kıyafet ve donanımın kullanılması
-Acil durumlara hazırlıklı olma
| | | 3 | -Can salları ve cankurtarma filikaları istasyonlarına çağrı yapıldığında hareket tarzlarının uygulanması
-Gemiyi terkte hareket tarzları
-Suda bulunulduğunda hareket tarzları
-Can salları ve cankurtarma filikalarında hareket tarzlarının uygulanması
-Hayatta kalanlar için ana tehlikeler
| | | 4 | YANGIN ÖNLEME VE YANGINLA MÜCADELE TEMEL EĞİTİMİ
YANGIN RİSKİNİ ASGARİYE İNDİRME VE YANGINLARA MÜDAHALE ETMEK İÇİN HAZIR OLMA DURUMU
-Yangınla mücadele organizasyonu
-Yangınla mücadele araçları
-Acil durum kaçış yollarının yerleri
-Yangın ve patlama elemanları (yangın üçgeni)
-Tutuşma tipleri ve kaynakları
| | | 5 | -Tutuşabilir maddeler, yangın tehlikeleri ve yangının yayılması
-Sürekli tedbirli ve dikkatli olma gereksinimi
-Gemide hareket tarzları
-Yangın/duman tespit ve otomatik alarm sistemleri
-Yangın ve uygulanabilir yangın söndürme maddelerinin sınıflandırılması
YANGINLA MÜCADELE VE SÖNDÜRME
-Yangınla mücadele donanımları ve gemideki yerleri
| | | 6 | -Sabit donanımlar ve kullanılmaları
-İtfaiyeci donanımları ve kullanılmaları
-Kişisel donanımlar ve kullanılmaları
-Yangınla mücadele araçları/donanımları ve kullanılmaları
-Yangınla mücadele usul, yöntemleri ve uygulanması
-Yangınla mücadele ajanları ve kullanılması
-Solunum cihazlarının kullanımı
| | | 7 | İLKYARDIM TEMEL EĞİTİMİ
BİR KAZA YA DA BAŞKA BİR TIBBİ ACİL DURUMLA KARŞILAŞILMASI HALİNDE DERHAL YAPILMASI GEREKENLER
-Kendi emniyetine yönelik kaza ve tehditlerin değerlendirilmesi
-Vücut yapısı ve işlevlerinin değerlendirilmesi
-Acil durumlarda alınması gereken acil önlemler
-Kaza yerinin belirlenmesi
-Hayata döndürme tekniklerinin uygulanması
-Kanamanın kontrol edilmesi | | | 8 | Yarıyıl ara sınavı | | | 9 | -Temel şok yönetiminin uygun şekilde kullanılması
-Elektrik akımından kaynaklanan kazalara uygun müdahale usulleri
-Yanık ve kaynar su yanığı kazalarına uygun müdahale usulleri
-Bir kazazedeyi kurtarma ve nakletme
-Bandajların uygulanması
-Acil durum kitindeki malzemelerin kullanılması | | | 10 | PERSONEL EMNİYETİ VE SOSYAL SORUMLULUK EĞİTİMİ
ACİL DURUM YÖNTEMLERİNE UYULMASI
-Meydana gelebilecek acil durum tipleri
-Çatışma
-Yangın
-Batma
-Acil durumlara müdahale için gemideki ihtimaliyet planlarının (olabilirlik yedek planlarının) bilinmesi
-Acil durum işaretleri
-Mürettebata role çizelgesinde tahsis olan özel görevler
-Toplanma istasyonları
-Kişisel emniyet donanımının doğru kullanımı
-Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi gibi muhtemel acil durumları keşfetmek için yapılacak işlemler
-Acil durum alarm işaretleri duyulduğunda uygulanacak hareket tarzları
-Eğitim ve talimlerin önemi
-Kaçış yolları, dahili iletişim ve alarm sistemleri | | | 11 | DENİZ ÇEVRESİNDE KİRLİLİĞİ ÖNLEMEK İÇİN ALINACAK TEDBİRLER
-Deniz çevresinin, Operasyonel veya kaza ile kirletilmesinin etkileri
-Temel çevresel koruma yöntemleri
-Deniz çevresinin karmaşıklığı ve çeşitliliği hakkında temel bilgiler
EMNİYETLİ UYGULAMALARININ GÖZETİLMESİ
-Emniyetli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemi
-Gemilerdeki potansiyel tehlikelerden korunmak için mevcut olan emniyet ve koruma cihazları
-Kapalı alanlara girmeden önce alınması gereken önlemler
-Kaza önleme ve iş sağlığı ile ilgili uluslararası önlemler hakkında bilgiler
GEMİDE ETKİLİ İLETİŞİME KATKIDA BULUNULMASI
-Gemideki kişiler ve ekipler arasında etkili iletişim ilkeleri
-İletişime yönelik engeller hakkında bilgiler
-Etkili iletişimler kurma ve koruma becerisi | | | 12 | GEMİDE ETKİLİ İNSAN İLİŞKİLERİNE KATKIDA BULUNULMASI
-Gemide iyi insan ve iş ilişkileri sürdürmenin önemi
-Uyuşmazlığın çözümlenmesi dahil olmak üzere temel ekip çalışması ilkeleri ve uygulamaları
-Sosyal sorumluluklar; çalışma koşulları; kişisel haklar ve yükümlülükler
-Uyuşturucu ve alkolün kötü maksatlı olarak kullanımının tehlikeleri
YORGUNLUĞU KONTROL ETMEK VE YORGUNLUĞUN ANLAŞILMASI
-Gerekli dinlemeyi sağlamanın önemi
-Uyku, programlar ve günlük temponun yorgunluk üzerindeki etkileri
-Fiziksel stres kaynaklarının gemiadamlarının üzerindeki etkileri
-Gemi içinde ve dışında çevre streslerinin etkileri ve bunların gemiadamları üzerine tesirleri
-Program değişikliklerinin gemiadamlarının yorgunluğu üzerindeki etkileri
| | | 13 | CAN KURTARMA ARAÇLARINI KULLANMA YETERLİĞİ EĞİTİMİ
DENİZE İNDİRME SIRASINDA VE SONRASINDA CAN SALLARI VEYA CANKURTARMA FİLİKALARINDA
SORUMLULUK
-Can salları ve cankurtarma filikalarının; yapısı, donanımları, teçhizatı, özellikleri ve imkânları
-Can salları ve cankurtarma filikalarını denize indirmek için kullanılan sistemler
-Dalgalı bir denizde can sallarını ve cankurtarma filikalarını indirme yöntemleri
-Can salları ve cankurtarma filikalarının gemiye alınma metotları
-Gemi terk edildikten sonra yapılacak işlemler
-Yüklü halde serbest bırakma sistemlerinin kullanımına ilişkin tehlikeler
-Bakım ve tutum yöntemleri
| | | 14 | CANKURTARMA FİLİKALARININ MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI
-Cankurtarma filikalarının motorunu ilk hareket (başlatma) ve çalıştırma yöntemleri
GEMİ TERK EDİLDİKTEN SONRA HAYATTA KALANLARIN (KAZAZEDELERİN), CAN SALLARI VE
CANKURTARMA FİLİKALARININ YÖNETİLMESİ
-Sert havalarda can salları ve cankurtarma filikalarını kontrolü
-Parima (Pruva halatı), deniz demiri ve diğer ekipmanların kullanılması
-Can salları ve cankurtarma filikalarında yiyecek ve su paylaşımı
-Can salları ve cankurtarma filikalarının yerinin tespit edilmeleri için yapılması gereken hareketler
-Helikopterle kurtarma metodu
-Hipoterminin etkileri ve ondan korunma
-Dalış kıyafetleri ve ısı koruyuculu yardımcı elemanlar, koruyucu örtüler ve kıyafetlerin kullanımı
-Can filikalarını çekip götürmek ve denizdeki kazazede ve kişileri kurtarmak için kurtarma botları ve motorlu can sallarının
kullanılması
-Can salları ve cankurtarma filikalarının teknesinin karaya çıkartılması
| | | 15 | İLETİŞİM VE İŞARET CİHAZLARI/FİŞEKLERİ DAHİL OLMAK ÜZERE YER TESPİT (KONUM) CİHAZLARININ
KULLANILMASI
-Uydu EPIRB'ler ve SART'lar
-Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan telsiz araçları ve kullanılmaları
-Payroteknik tehlike işaretleri ve kullanılmaları
HAYATTA KALANLARA (KAZAZEDELERE) İLK YARDIM UYGULANMASI
-İlk yardım kiti ve canlandırma (hayata döndürme) tekniklerinin kullanılması
-Kanama ve şokun kontrol edilmesi
-Yaralıların yönetimi
| | | 16 | Yarıyıl sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1.Denizde Canlı Kalabilme, Kpt. Fethi YAĞIZ-Ercüment ŞAHİN, Tuzla, İSTANBUL, 1992,
2.Ders Notları
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 6 | 84 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | | ÖÇ2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | | ÖÇ4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | | ÖÇ5 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|