Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDK1012010785TURKİSH LANGUAGE IZorunlu112
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Turkish language features, operation rules suggest, with examples to show, students' written and oral text through vocabulary develop; students spelling (spelling) rules to obey, punctuation marks, place a habit to give; students reading habit to give; students scientific, critical, questioning, interpreter creative, constructive thinking habits to win.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1will learn the world languages and the position of Turkish Language among world languages.
2will be able to express themselves by internalizing Turkish Laguage
3will use Turkish Language effectively and correctly both verbally and in written.
Öğrenim Türü
Evening Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Definition and characteristics of language; the relationships between language and nation, thought and culture; the world languages; the place of the Turkish language among other languages; the historical development of the Turkish language; Ataturk's language revolution, his perception of language and his efforts in terms of language; accustic characteristics of the Turkish language; grammar and syntax.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Language(Language-Nation Connection/Language-Culture Connection)
2Languages throughout the world
3Language Families in terms of resources. Language Groups in terms of Structure
4Historical Eras of Turkish Language. Historical Development of Turkish Written Language
5Old Turkish-Middle Turkish-
6New Turkish-Modern Turkish
7 Present Situation and Expansion Areas of Turkish Language
8Phonetics.
9 Phonetics.
10Mid-term exam
11Words in terms of Meaning and Function
12Morphology- Roots and Suffixes(derivational affixes-inflectional suffixes)
13SSemantics- Word Semantics- Relationship between Wordsentences
14Sentences- Features of Phrases
15Phrase Types
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Prof Dr. Zeynep KORKMAZ , Prof.Dr. Ahmet Bican ERCİLASUN,Prof.Dr. Hamza ZÜLFİKAR, Yüksek Öğretim Öğrencileri için Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. AKSAN, Doğan (1998), Her Yönüyle Dil I-II-III, TDK Yayınları, Ankara. GÜLENSOY, Tuncer (2000), Türkçe El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara. DOĞAN, İsmail (2010), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Süre yayınevi, Ordu ERGİN, Muharrem (2006), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul. Prof. Dr. Tuncer GÜLENSOY, TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yay. Ankara, 2000. Yazım Klavuzu, TDK yayınları, Ankara,2005. Emin ÖZDEMİR, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1998.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination111
Final Examination111
Attending Lectures14228
Self Study10110
Individual Study for Homework Problems10220
Individual Study for Mid term Examination144
Individual Study for Final Examination144
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)68
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18
ÖÇ1    5  3      43  
ÖÇ2    5  3      43  
ÖÇ3    5  3      43  
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00