|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TD1012010783 | TURKISH LANGUAGE I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Turkish language features, operation rules suggest, with examples to show, students' written and oral text through vocabulary develop; students spelling (spelling) rules to obey, punctuation marks, place a habit to give; students reading habit to give; students scientific, critical, questioning, interpreter creative, constructive thinking habits to win.
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | will learn the world languages and the position of Turkish Language among world languages. | 2 | will be able to express themselves by internalizing Turkish Laguage | 3 | will use Turkish Language effectively and correctly both verbally and in written. |
| Öğrenim Türü | Evening Education | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | None | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | None | Dersin İçeriği | Definition and characteristics of language; the relationships between language and nation, thought and culture; the world languages; the place of the Turkish language among other languages; the historical development of the Turkish language; Ataturk's language revolution, his perception of language and his efforts in terms of language; accustic characteristics of the Turkish language; grammar and syntax. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Language(Language-Nation Connection/Language-Culture Connection) | | | 2 | Languages throughout the world | | | 3 | Language Families in terms of resources. Language Groups in terms of Structure | | | 4 | Historical Eras of Turkish Language. Historical Development of Turkish Written Language | | | 5 | Old Turkish-Middle Turkish-
| | | 6 | New Turkish-Modern Turkish | | | 7 | Present Situation and Expansion Areas of Turkish Language | | | 8 | Phonetics. | | | 9 | Phonetics. | | | 10 | Mid-term exam | | | 11 | Words in terms of Meaning and Function | | | 12 | Morphology- Roots and Suffixes(derivational affixes-inflectional suffixes) | | | 13 | SSemantics- Word Semantics- Relationship between Wordsentences | | | 14 | Sentences- Features of Phrases | | | 15 | Phrase Types | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Prof Dr. Zeynep KORKMAZ , Prof.Dr. Ahmet Bican ERCİLASUN,Prof.Dr. Hamza ZÜLFİKAR, Yüksek Öğretim Öğrencileri için Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri.
AKSAN, Doğan (1998), Her Yönüyle Dil I-II-III, TDK Yayınları, Ankara.
GÜLENSOY, Tuncer (2000), Türkçe El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara.
DOĞAN, İsmail (2010), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Süre yayınevi, Ordu
ERGİN, Muharrem (2006), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.
Prof. Dr. Tuncer GÜLENSOY, TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yay. Ankara, 2000.
Yazım Klavuzu, TDK yayınları, Ankara,2005.
Emin ÖZDEMİR, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1998. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
TOPLAM | 0 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Turkish | Staj Durumu | None |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 | Final Examination | 1 | 1 | 1 | Attending Lectures | 14 | 2 | 28 | Self Study | 10 | 1 | 10 | Individual Study for Homework Problems | 10 | 2 | 20 | Individual Study for Mid term Examination | 1 | 4 | 4 | Individual Study for Final Examination | 1 | 4 | 4 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | 4 | | | | | 4 | | | | | 5 | | | | | 4 | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | 4 | | | | | 4 | | | | | 5 | | | | | 4 | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | 4 | | | | | 4 | | | | | 5 | | | | | 4 | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00
|
|
|