Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SÖB7010OKUMA YAZMADA BİLİŞSEL VE DUYUŞSAL SÜREÇLERZorunlu125
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
To have knowledge about cognitive and affective processes that are effective in literacy. To design, conduct and report scientific research within the scope of the subject with the information obtained.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1To have scientific research-based knowledge on the effects of cognitive and affective factors on the reading and writing process
2To have knowledge about the development and application of measurement tools related to cognitive and affective processes that are effective in literacy.
3Designing, conducting and reporting research on cognitive and affective processes that are effective in reading and writing.
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
This course does not have any prerequisites.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Basic concepts such as motivation, attitude, interest, self-efficacy, self-regulation, metacognition, anxiety, habit among the cognitive and affective processes that are effective in literacy and the relationships between them.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Meeting, introduction of content, basic concepts.
2Reading and Writing Motivation
3Reading and Writing Motivation
4Reading and Writing Attitude
5Reading and Writing Attitude
6Interest in Reading and Writing
7Interest in Reading and Writing
8Reading and Writing Habit
9Reading and Writing Habit
10Self-Efficacy in Reading and Writing
11Self-Efficacy in Reading and Writing
12Self-Regulation in Reading and Writing
13Metacognition in Reading and Writing
14Reading and Writing Anxiety
15Reading and Writing Anxiety
16Presantation and Final Exam
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Alexander P. A., & Winne, P. H. (Eds.), (2006). Handbook of educational psychology. USA: Lawrence Erlbaum Associates. Atkinson, R. T., Atkinson, R. C. ve Hilgard, E. R. (1995). Psikolojiye giriş. (Çev: Atakay, K., Atakay, M. ve Yavuz, A.) İstanbul: Sosyal Yayınları Dai, D. Y.,& Sternberg, R. J. (Eds). (2004). Motivation, emotion and cognition. Integrative perspectives on intellectual functioning and development. New York: Lawrence Erlbaum Associates. Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Dökmen, Ü. (1995). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine bir araştırma. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2000). Engagement and motivation in reading. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, & R. Barr (Eds.), Handbook of reading research (3rd ed., pp. 403 – 422). New York: Longman.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination18080
Final Examination18080
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)160
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
ÖÇ2555555
ÖÇ3555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00