Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SEÇ3392017371 HISTORICAL PHILOSOPHYSeçmeli352
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
To have knowledge and awareness about the debates on the ontological and epistemological foundations of history.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğretim Üyesi Feridun Tekin
Öğrenme Çıktıları
1To be able to comprehend the categories of existence and the nature of history
2Ability to define time and historical entity (event, fact)
3To be able to evaluate the relationship between yesterday and today and the usefulness of history.
4Ability to discuss the value of freedom in the context of the problem of continuity and change
5To be able to comprehend the inexhaustibility of testimony (text) and the value of interpretation
6To be able to analyze the relationship between phenomenon and event, whole and part
7Evaluating the limits of possibility and impossibility in history
8Demonstrate the necessity of objectivity in understanding historical facts
9Demonstrate that opposing views are rich
10Ability to evaluate historical challenges while looking to the future
Öğrenim Türü
Formal Education
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1The content of history
2Historical Asset Categories
3Historical Cycles Theory
4Usefulness of History
5Hermeuneutic Understanding of History
6History and the Problem of Freedom
7History and Singularite
8The Emergence of the Philosophy of History from the Spirit and Problems of Christianity
9objectivity
10The Emergence of New Age philosophies of history and Great systems
11Limits of Historical Knowledge
12historicism
13Are History and Science different types of knowledge?
14progress in history
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Collingwood, R. G., Tarih Felsefesi Üzerine Denemeler, çev. Erol Özvar, Ayışığı Kitapları, İstanbul, 2000. 2. Collingwood, R. G., Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Gündoğan Yay., Ankara 1996, 2. bsk. 3. Tosh, John, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul, 1997. 4. Braudel, Fernand, Tarih Üzerine Yazılar, çev. M. Ali Kılıçbay, İmge Yay., Ankara 1992. 5. Özlem, Doğan, Tarih Felsefesi, Ara Yay., İstanbul 1992. 6. Deleuze, G. / Guattari, F., Felsefe Nedir?, çev Turhan Ilgaz, Yapı Kredi Yay., İstanbul 1993. 2. bsk. 7. Fetscher, İring, “Tarih felsefesi”, Günümüzde Felsefe Disiplinleri, haz. Doğan Özlem, İnkılap kitabevi, İstanbul 1997. 8. Uçar, Şahin, Tarih Felsefesi Meseleleri, Nehir yay. İstanbul 1997. 9. Jenkins, Keith, Tarihi Yeniden Düşünmek, çev. Bahadır Şina Şener, Ankara 1997. 10. E. Halkın, Leon., Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. Bahaeddin Yediyıldız, Türk tarih Kurumu Yay. Ankara 1989.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Turkish
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination111
Final Examination111
Seminar5210
Criticising Paper5420
Self Study5420
Reading5210
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)62
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
ÖÇ1   3                
ÖÇ2                    
ÖÇ3                    
ÖÇ4                    
ÖÇ5        5           
ÖÇ6                    
ÖÇ7                    
ÖÇ8           2        
ÖÇ9                    
ÖÇ10                   4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ordu University Rectorate Building ,Cumhuriyet Campus , Center / ORDU / TURKEY • Tel: +90 452 226 52 00